jak zwiększyć lojalność klienta (tanio)

Badania mówią, że koszt pozyskania Klienta jest trzykrotnie wyższy od kosztu utrzymania tegoż. Każdy dyrektor działu sprzedaży zapewne to potwierdzi (o ile bada koszt utrzymania). Tymczasem bardzo często utrzymać Klienta można dużo taniej – trzeba tylko znaleźć na niego sposób.

Wybraliśmy się z Luizą na małe zakupy i kierując kroki w stronę marketu zauważyliśmy stand widoczny na zdjęciu obok. Mieliśmy wolną chwilę, więc weszliśmy do sklepu firmowego Tchibo w celu weryfikacji w/w ogłoszenia.

Osobiście spodziewałem się ‚haczyka”. Pomyślałem, że niemożliwe jest, żeby oferować coś za darmo w centrum handlowym. Nie w Polsce. Spodziewałem się raczej ‚wspaniałej’ oferty typu: kup coś za minimum 30zł, a jeśli masz urodziny lub imieniny, to damy ci ‚gratis”. Nic z tych rzeczy. Nie dość, że faktycznie był to prezent, to w jego skład wchodziły dowolna kawa i dowolne ciastko z oferty. Kawa to średni koszt w okolicy 10zł, ciastko 8-9zł. Dla Klienta to pyszne ciasto i wspaniała kawa, dla firmy Tchibo pewnie niewielki koszt.

Gdy wychodziliśmy po konsumpcji miałem lekkie wyrzuty sumienia, że nic u nich dzisiaj nie kupiliśmy. Mamy ekspres na kapsułki tej firmy, a co za tym idzie regularnie uzupełniamy zapas tych kapsułek. Tylko dzięki temu uspokoiłem wewnętrzne poczucie, że się nie odwdzięczam. Zakładam, że sporo ludzi myśli podobnie i zmniejsza się ich próg decyzji o zakupie czegokolwiek (a oferta w sklepie jest dość szeroka – od ubrań aż do wyposażenia kuchni).

I to szansa dla firm na lojalność Klienta (czyli zmniejszenie kosztów utrzymania)

Wystarczy spróbować chwilę pomyśleć czym miłym zaskoczyć swojego Klienta. Niekoniecznie musi to być rozdawnictwo. Równie pozytywnie zaskoczony byłem, gdy podczas gwarancyjnego przeglądu samochodu po prostu mi go umyto, podobnie mile wspominam przeuroczą obsługę w markecie (pewnie trafiłem na wyjątek, ale jednak – chodzi o Carrefour) czy też profesjonalne (nienachalne) pomaganie mi przy wyborze ciuchów (niestety tylko w nielicznych sklepach odzieżowych – w większości obsługa ma Klienta albo ‚w poważaniu” albo jest napastliwa w zachowaniu).

Przeciwieństwem były firmy, które o Klienta nie dbają (może w ich badaniach taniej pozyskiwać nowego). Staram się omijać sieć Piotra i Pawła za notorycznego ‚focha’ ekspedientek, sieć Rossmann za spacery ochrony za klientem, jak za złodziejem, czy też stacje Orlen za przerwaną w połowie akcję promocyjną w czerwcu br. (i głupie zasłanianie się regulaminem, który wkurzył duże grono konsumentów).

Do firm, które dbają o mnie, jako Klienta wracam. Mało tego. Mówię o nich moim znajomym, więc można powiedzieć, że dla nich pracuję – jestem żywym nośnikiem reklamowym. Nie od dziś wiadomo, że siła rekomendacji jest ogromna.

Sposób na większą sprzedaż, to sposób dbania o Klienta

Jeśli już Klient do nas przychodzi, to połowa sukcesu za nami. Zadbajmy o Jego dobre samopoczucie i pozytywne skojarzenia, które będzie mieć przypominając sobie o zakupach naszych produktów/usług. Jeśli mamy dużą konkurencję, to znajdźmy sobie wyróżnik i wprowadźmy go w życie. Nawet jeśli będzie to realny koszt, np.: rozdawanie koszulek – ok, jeśli chwycił i ludziom się podoba, to super. Dodatkowym plusem będzie fakt, że konkurencja już tych koszulek nie będzie mogła rozdać, bo Klienci to zauważą. Od razu pomyślą, że skoro nasza konkurencja nas kopiuje, to znaczy, że jesteśmy naprawdę dobrzy w tym co robimy:) Czyste skojarzenia.

podziel się ze znajomymi

1 comment for “jak zwiększyć lojalność klienta (tanio)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *