badania blogosfery

Największe agencje sondowania rynku i portale tematyczne systematycznie publikują różnego rodzaju badania dotyczące blogerów i blogosfery jako całości zjawiska. Pokazują jak dużą jesteśmy społecznością i ile zależy od naszego słowa pisanego. Dominik Kazanowski przedstawił swój skrót raportu opublikowanego przez Technorati skupiając się przede wszystkim na tych o najwyższym Authority. I dobrze – Authority staje się ważne – mam nadzieję, że rozwijać się będzie dalej lawinowo. Dodatkowym plusem jest dużo większa odporność na spamowanie – PageRank trochę sobie z tym nie radzi.

Ale blogi to też ludzie. Ludzie, którzy pracują, uczą się, albo siedzą całymi dniami w domu. Niestety w dalszym ciągu dominują „blogaski”, ale i duże korporacje zaczynają zauważać potencjał i trend na rynku.
Globalnie więcej „blogasków” prowadzą kobiety, mężczyźni zaś skupiają się na bardziej profesjonalnej działalności. Prawdopodobnie wiąże się to cały czas z brakiem wyrównania zawodowego pomiędzy płciami i uwarunkowaniami społecznymi. Na szczęście z roku na rok sytuacja ulega poprawie i dysproporcje się zmniejszają. Osobiście jest mi miło czytać bloga pisanego przez kobietę, która jest lepszym specjalistą ode mnie w jakiejś tam dziedzinie. Jednak spojrzenie osoby płci przeciwnej może być zupełnie inne.

W Polsce czyta blogi około trzech milionów ludzi (10% populacji czytającej). Każdy duży portal utrzymuje swoją platformę blogową, dodatkowo istnieje kilka dużych i samodzielnych serwisów blogowych, agregatorów i sieci tematycznych. Piszących jest co prawda mniej – 1,9% populacji, ale tworzą grupę przekrojową z praktycznie każdej dziedziny życia oraz przedziału wiekowego. Wielu czytelników szuka ludzi podobnych do siebie – przeważnie o zbliżonych zainteresowaniach. Kolejną dużą grupą są blogi specjalistyczne, które skupiają swoją grupę zawodową.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną zależność. Osoby piszące blogi profesjonalne i tematyczne zwykle nie ograniczają się do jednego. Zakładają kolejne – często nie związane treścią z pierwszym. Próbują swoich sił w nowej branży i tematyce. Inaczej rzecz ujmując – blogowanie uzależnia:)

podziel się ze znajomymi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *